Kiinteistöalan digitalisaatio ottaa oppia muualta

28.11.2018 Olli-Pekka Mustonen

Newsecissä on panostettu voimakkaasti digitaalisten palveluiden ja data-analytiikan kehittämiseen. Taustalla on ajatus tarjota asiakkaille parempia palveluita ja tarkempaa markkinadataa, mutta myös hioa sisäisiä prosesseja – sekin asiakkaan parhaaksi.

Newsec on viimeisen vuoden aikana rekrytoinut osaamista data-analytiikan ja digitaalisten palveluiden kehittämiseen. Kehitystiimin lisäksi koko henkilöstö on otettu vahvasti mukaan ideoimaan ja kehittämään palveluita ja tehokkaampia toimintatapoja. Tässä areenana toimivat Innovation Lab -työpajat, joihin kuka tahansa Newsecistä voi tuoda ideansa tarkasteltavaksi ja edelleen kehitettäväksi. Innovation Labeissa korostuu myös maiden välinen yhteistyö, sillä työpajat ovat yhteisiä Newsecin toimipisteille Pohjoismaissa ja Baltiassa. Työpajoissa ideoita ja aihioita kehitellään ja pohditaan ryhmissä. Aihioita käsitellään tietyn patteriston avulla, jolla selvitetään, olisiko ideassa potentiaalia liiketoiminnaksi. Innovation Labien lisäksi Newsec osallistaa asiakkaita innovoimaan uusia palveluita Customer Innovation Labeissa.

Muutos lähtee kiinteistöalan ulkopuolelta

Kuten monessa muussakin teknologiseen kehitykseen liittyvässä, myös sysäys digitaalisten palveluiden kehittämiseen tulee usein alan ulkopuolelta. Näin on käynyt kiinteistöalan lisäksi myös esimerkiksi pankkisektorilla. Kun aikaisemmin mallia kehittymiseen otettiin kilpailijoilta, nyt näkökenttä on laajentunut ja mallia otetaan muilta aloilta, kuten vaikkapa Netflixistä tai Uberista. Näin on syntynyt muun muassa uusia tapoja maksaa ostoksia.

Kiinteistöalalla digitaalisen tietotekniikan yleistyminen on ollut hitaampaa verrattuna esimerkiksi pankkialaan, joka on ollut aiemmin hyvin konservatiivinen. Kehitystä kuitenkin tapahtuu kiinteistöalallakin, vaikka kaikki muutokset eivät olekaan vielä niin selkeästi nähtävissä.

Digitalisaatio ei tule yhtäkkiä, vaan palvelut kehittyvät pikku hiljaa. Uudet palvelualustat mahdollistavat palveluiden tuottamisen tehokkaammin ja vaivattomammin. Sopivia palvelualustoja voi ilmestyä sieltä täältä, ei välttämättä omalta toimialalta.

Tarkempaa dataa nopeammin

Tähänkin mennessä Newsec on tarjonnut asiakkailleen suuren määrän hyödynnettävää markkinadataa, mutta kehitystyön myötä datan tuottaminen nopeutuu ja monipuolistuu. Eri lähteistä saatava markkinadata on tarkoitus saattaa sellaiseen muotoon, että sitä voi jatkossa hyödyntää tehokkaammin ja laajemmin. Nopeampi ja tarkempi markkinadata on jo nyt hyödyttänyt asiakkaita, mutta samalla antanut Newsecille enemmän aikaa keskittyä kehitystyöhön.

Jatkossa yhtenäisemmästä datasta voidaan poimia sellaista aineistoa ja yhdistellä tunnuslukuja, jotka eivät vielä tällä hetkellä ole edes tiedossa. Newsecissä otetaan konkreettisia askelia digitalisaation suuntaan ja pyritään tuomaan lisäarvoa asiakkaalle. Tällä hetkellä tärkeimmät kehityskohteet ovat datan tuottamisessa ja keräämisessä. Lisäksi asiakkaita kuunnellaan herkällä korvalla, ja kehitystyötä tehdään mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä. Tästä yhtälöstä saadaan win-win-tilanne eli uusia palveluita, jotka taas tuottavat lisäarvoa asiakkaalle.

Tavoitteena on niin Newsecin sisällä kuin asiakkaidenkin kanssa päästä tilanteeseen, jossa digitaalisaatio ja uudet palvelut ovat niin arkipäivää, että niitä ei huomaa. Vai mistä katsoimmekaan elokuvia ennen Netflixiä?